Sunday 20 May 2012

Bakteri Ebola
Virus Ebola
Virus Ebola adalah sejenis virus dari genus Ebolavirus, familia Filoviridae . Virus ini pertama ditemukan pada tubuh seekor monyet di Afrika, yang kemudian diketahui dapat menular ke manusia.

Ebola merupakan satu penyakit demam berdarah yang berpunca daripada jangkitan virus. Virus ini baru sahaja dikenalpasti dan dianggap sebagai suatu penyakit yang amat berbahaya. Ebola mudah berjangkit dan boleh membawa maut. Dalam 50% - 90% kes jangkitan, penyakit ini mengakibatkan kematian, bergantung kepada jenis virus Ebola punca penyakit.
Virus Ebola menyebabkan pesakit menjadi lemah, kekurangan air, lesu dan keliru. Tanda-tanda Ebola yang paling jelas merupakan pendarahan di seluruh tubuh dan di dalam badan. Kematian biasanya berlaku dalam masa 7 sehingga 16 hari disebabkan oleh kejutan dan kehilangan darah yang serius.

Gejala-gejala penyakit Ebola antara lain muntah, diare, sakit badan dan demam yang disertai pendarahan.
Dimana terdapat pori-pori di tubuh, maka dari situlah akan terjadi pendarahan. Tidak terkecuali pada pori-pori kulit. Bisa dibayangkan, kalau darah mengalir keluar terus. Tentu saja si pemilik tubuh akan kehabisan darah dan meninggal.
Penyakit Ebola dapat ditularkan lewat kontak langsung dengan cairan tubuh atau kulit. Masa inkubasinya dari 2 sampai 21 hari, umumnya antara 5 sampai 10 hari.
Saat ini telah dikembangkan vaksin untuk Ebola yang 100% efektif pada monyet, namun vaksin untuk manusia belum ditemukan.


sumber : http://axiaga.wordpress.com

0 komentar:

Post a Comment

Categories

Popular Posts

SAHABAT BLOGGER

Ordered List